Case management, 3-dagars utbildning, digital

Utbildningen är fulltecknad
Case management enligt modellen Integrerad Psykiatri med resursgruppsarbete

Region Skåne och Skånes Kommuner är glada att kunna erbjuda en digital tre dagars grundutbildning i Integrerad psykiatri med resursgruppsarbete. Utbildningen är den 1-2 mars och 15 mars 2022. Efter genomgången utbildning erhålles kursintyg för de som deltagit samtliga dagar. Utbildare är Marie Gassne och Carin Nilsson.

Skånes Kommuner förbehåller sig rätten att fördela platserna geografiskt vid stort intresse.

Dag 1
Introduktion kring Integrerad Psykiatri med resursgruppsarbete som återhämtningsinriktad arbetsmodell för ett sammanhållet stöd.

• Rollen som vård- och stödsamordnare/ Case Manager
  • Samverkan, ansvar och befogenheter
  • Brukarstyrt stöd i praktiken.
  • Inledande kartläggningar och praktiska övningar.

Dag 2
Introduktion till hur man arbetar i en resursgrupp.

• Grupparbete utifrån fallbeskrivning med redovisning/återkoppling.
  • Personlig utvecklingsplan som underlag till samordnad individuell plan (SIP)

Dag 3
Introduktion till hantering svårigheter, inventering av resurser, empowerment, och återhämtning.

• Genomgång av psykopedagogiska arbetsverktygen stresshantering och problemlösning.
  • Shared decision making (SDM) som stöd för beslutsprocesser kring vård och stöd.
  • Utvärdering och genomgång och av manualen.

Helena Soomus, administratör
Mail: Helena.soomus@skaneskommuner.se
Mobil: 072-885 48 13

MARS 01

2022-03-01 09:00 - 16:00

Digital

Anställda i Skånes kommuner och i Region Skåne eller i verksamhet som har avtal med dessa. Utbildningen riktar sig personal som vill få teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att kunna arbeta som Case Manager.

Utbildare är Marie Gassne och Carin Nilsson

2022-02-14

Avanmälan efter 2022-02-14 samt utebliven deltagare utan avanmälan debiteras 3000 kr. Vid förhinder kan plats lämnas över inom sin egen kommun/organisation.

Helena Soomus

Administratör