FoU Skolas seminarium: Rektor som ledare för olika professioner med fil. dr Björn Ahlström

Välkomna till FoU Skolas seminarium: Rektor som ledare för olika professioner med Björn Ahlström, fil dr vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Björn Ahlström är universitetslektor och filosofie doktor i sociologi och verksam vid Centrum för skolledarutveckling på Umeå universitet. Björn arbetar som rektorsutbildare på det statliga rektorsprogrammet där han främst undervisar om skolors styrning, systematiskt kvalitetsarbete samt metod och analys. Utöver undervisning forskar Björn om maktdimensioner i skolan såsom kön, etnicitet och social klass vilka används som teoretiskt raster för att förstå verksamheters lika vilkorsarbete och elevers delaktighet. Han är dessutom en av redaktörerna för antologin Att jobba som rektor – Om rektorer som professionella yrkesutövare. En bok som utgår från ett professionsteoretiskt perspektiv där rektorer som profession behandlas från olika perspektiv.

Kom och lyssna och diskutera med Björn Ahlström!

09.30 – Kaffe framdukat

10.00-12.00 – Föreläsning och diskussion med fil.dr Björn Ahlström

Skånes Kommuner följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi har planerat för en träff på plats för 75 personer. Ange därför i anmälan om du önskar delta på plats eller på distans. Föreäsningen kommer livesändas.

KOSTNAD

200 kr. Kostnadsfritt för rektorer inom FoU Skolas rektorsnätverk.

INBJUDAN

Om ni vill ladda ner inbjudan kopiera länken till den här sidan eller ladda ner inbjudan som pdf.

Anmälan för seminariet är nu stängd.

KONTAKTPERSON:

Malin Bardenstam,
malin.bardenstam@skaneskommuner.se

MARS 18

2022-03-18 10:00 - 12:00

Malmö, samt digitalt.

Skolledare, utvecklingsledare, lektorer, skolpolitiker m.fl och andra i ledande position i skolan.

fil.dr Björn Ahlström

2022-03-04

Sker avanmälan efter anmälningstidens utgång debiteras hel avgift.