Praktisk information inför konferensen
Kollektivtrafik och parkering
För er som åker med kollektivtrafik är det cirka 15 minuters promenad från Svedala station till Aggarpsskolan.
Om ni åker bil till konferensen finns parkering i anslutning till Aggarpsskolan.
Se karta över var parkeringar finns.
Hitta på Aggarpsskolan och Aggarpshallen
Karta över våning 1 – huvudentré (frukost och registrering), restaurang och salarna 1-8
Karta över våning 2 – garderob och sal 9
Karta över Aggarpshallen – sal 10 och 11
Karta över Aggarpshallen – sal 12
Efter konferensen – tankar om dagen
Skriv gärna några rader om era tankar om dagen efter avslutad konferens.
Program
8.15-9.00 Registrering och frukostmingel i Aggarpsskolans entré
9.00-9.20 FoU Skola och Svedala kommun hälsar välkomna i Aggarpshallen
9.20-10.10 Keynote 1 i Aggarpshallen
Ann-Louise Ljungblad: Att utforska den relationella dimensionen av läraryrket
Ann-Louise Ljungblad är docent vid Malmö universitet. Hon arbetar med empirisk forskning inom fältet relationell pedagogik. I klassrumsforskning har Ann-Louise på djupet utforskat lärare som skapar tillitsfulla lärare-elevrelationer. I sin föreläsning berättar Ann-Louise om hur lärarna i hennes studie har utvecklat en pedagogisk taktfull hållning som kan möta elevers olika behov och hantera undervisningens mest oberäkneliga skeenden. I en tid av ständiga mätningar presenteras ett relationellt alternativ som lyfter fram svårfångade relationella värden som är av stor betydelse för elevers välmående, hälsa och utveckling. Läs mer om AnnLouise Ljungblads forskning.
Promenadpaus till olika sessioner
10:30-12:00 Parallella valbara sessioner förmiddag
Session 1 a: Förskola: Lärandeidentitet och barnet i fokus
Tid: 10:30-11:40
Plats: Sal 2
Session 1 b: Förskola: Samspel och lärande pedagog och barn
Tid: 10:40-12:00
Plats: Sal 12
Session 1 c: Förskola: Bygga för lärande? Bygga för utveckling?
Tid: 10:40-12:00
Plats: Sal 9
Session 1 d: Grundskola: Motivation och lärande i grundskola: Hur bygger vi för lärande?
Tid: 10:30-11:40
Plats: Sal 3
Session 1 e: Grundskola: Utmana undervisning, utmana lärande. Hur bygger vi undervisning i grundskola?
Tid: 10:40-12:00
Plats: Sal 10
- Cheriemay Frydkjaer, Malmö. Grundskola (f-3). Erkännande pedagogik som pedagogiskt verktyg
Hur reflekterar vi om undervisning och bjuder in våra elever? Hur bygger vi undervisning genom elever? Vad är möjlighet och utmaning i att skapa reflektionstid för elevens lärandeprocess?
- Sofie Persson, Helsingborg. Grundskola. Talsnacks påverkan på elevers taluppfattning
Hur talar vi om matematik? Hur lär vi gemensamt i samtal om matematik? Aktionsforskningsarbete om elevers lärande genom resonemang och kommunikation: Hur bygger vi vidare vår undervisning inom matematik i grundskola?
Session 1 f: Förskola/Grundskola: Hur bygger vi och organiserar för idrott och hälsa?
Tid: 10:30-11:40
Plats: Sal 6
Session 1 g: Gymnasieskola: Tillhörighet, identitet, relationer: Vad påverkar lärandet i gymnasieskolan?
Tid: 10:40-12:00
Plats: Sal 11
- Linda Smidfelt, Martin Granbom, Lund. Gymnasieskola. Hur ser lärare och elever på goda relationer i klassrummet?
Behöver lärare fortbildning i relationsskapande? Kan arbetet med att skapa goda relationer öka elevers lärande? Vad gör gemensamt lärande för lärares lärande? Når vi fram? Kan vi bygga relationellt lärande? En frågande och undersökande studie om gymnasielärares och elevers syn på goda relationer.
- Dina Bentelid, Axel Mattsson, Ängelholm. Gymnasieskola. När skolan gör skillnad
Projektet undersöker och analyserar de relationella processer som skapar och driver segregation mellan program och elever inom gymnasieskolan. Vad skapar och gör det för undervisning? Vilken roll kan vi lärare ta genom ökad förståelse? Hur bygger vi undervisning med kunskap om kontext?
Session 1 h: Gymnasieskola/Grundskola: Bygga lärande med metod och material: Hur skapar vi motivation och lärande i språk och skrivande?
Tid: 10:30-11:40
Plats: Sal 7
- Eva Manola, Ängelholm. Gymnasieskola. ANL- Approche Neurolinguistique i moderna språk
Hur kan vi utveckla muntliga färdigheter i språk på gymnasiet? Vilka möjligheter och utmaningar finns i arbetet med ANL inom språkundervisning?
- Nelli Holm, Burlöv. Grundskola. Virtuell verklighet som inspirationskälla: att främja skrivande i berättande texter för en årskurs 2
Skrivprocess genom VR? Hur kan den virtuella verkligheten användas som metod och för lärandet i skrivprocessen?
Lunch i Aggarpsskolans matsal
13:00- 14:10 Parallella valbara sessioner eftermiddag
Session 2 a: Förskola: Verktyg för arbete: Hur kan förskola använda digitalisering och AI?
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 2
- Maria Molina, Svedala. Förskola. Digitaliseringens vara eller icke vara, barns rätt till en likvärdig utbildning i en digital tid.
Hur bygger vi lärande om digitalisering i förskola? Vilka möjligheter och utmaningar finns i det gemensamma lärandet hos personalen och hur tar vi lärandet vidare?
- Sefika Mehmet, Ann-Sofie Eklöv, Svedala. Förskola. Skapa möjligheter med AI i förskolläraruppdraget
Vilka möjligheter och utmaningar finns det i implementering och användning av AI för förskolans administrativa arbete?
Session 2 b: Förskola: Att ställa en fråga och söka ett svar: Utvecklingsarbete i förskola
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 11
- Petra Johansson, Marie Bäckvall, Svedala. Förskola. En modell för ett framgångsrikt utvecklingsarbete:
Hur bygger man ett utvecklingsarbete och ett lärande i arbetslaget på förskolan? Vilka möjlighet och utmaningar möter man på vägen?
- Annika Karlsson, Svedala. Förskola. Normkritik blir normkreativitet – ett reflekterande arbetssätt med syfte att förändra pedagogers förhållningssätt kring normer i förskolan
Vilka normer styr i förskola? Hur uppmärksammar och arbetar vi med dessa? Hur kan vi genom kollegialt lärande utveckla ett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen?
Session 2 c: Förskola: Samverkan och stöd för barn och föräldrar i förskola: Utvecklingsarbete pågår
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 12
- Camilla Malmberg, Jenny Andersson, Maria Thelander, Svedala. Förskola. Likvärdighet och tidiga insatser i förskolan
Hur möter vi varje enskilt barn som har behov av särskilt stöd i förskolan? Hur skapar vi förutsättningar för att arbeta mer förebyggande och främjande i hela organisationen ur ett specialpedagogiskt perspektiv?
- Vanja Strömstedt, Sandra Florén, Svedala. Förskola. Att skapa ett innovativt och inspirerande möte för vårdnadshavare och därmed öka deltagandet samt stärka samarbetet förskola-hem.
Samverkan föräldrar och barn i förskola: Hur samarbetar vi hem och förskola? Vilka möjligheter och utmaningar finns i föräldramötet.
Session 2 d: Fritidshem och grundskola: Hur bygger vi för lärande i grundskola och fritidshem?
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 9
- Annelie Wimhed, Pernilla Lundin, Kristianstad. Grundskola. Lustfyllt lärande i årskurs 1–3
Hur bygger vi, och bygger vi om, undervisning för elever? Vad ser vi och lär vi på vägen? Hur tar vi hand om det vi ser? Hur kommer vi vidare? Presentationen lyfter hur vi ser och analyserar undervisning på grundskolan och hur vi arbetar med att bygga den vidare utifrån vår analys.
- Hanna Wernbro, Annika Sjöström, Lund. Grundskola/fritidshem. Lekresponsiv undervisning i fritidshemmet
Lärandet och leken: Vilka möjligheter och utmaningar finns i lekresponsiv undervisning i fritidshem? Hur kan vi använda den lekresponsiva undervisningen?
Session 2e: Grundskola/Gymnasieskola: Läslust, lärande, utveckling. Hur finner vi utvecklingsområden? Hur lär vi tillsammans? Forskningslitteracitet, samägarskap, samorganisering: Hur gör vi?
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 10
- Sofia Viking, Ida Ohlsson, Mats Malm, Johanna Borg, Lund. Gymnasieskola. Läskraft: Läsning inleder lektionen – att bygga läslust och studiero på åk 1, gymnasiet.
Läskraft!: Perspektiv och analys ur ett lärar-, speciallärar- och biblioteksperspektiv: Hur organiserar vi för det gemensamma läsande på gymnasiet?
- Christian Abrahamsson, Svedala Lärares lärande. Samtliga skolformer. Mind the Gap – Fortbildning på vetenskaplig grund för förstelärare och rektorer
Hur vet vi att vi lär tillsammans? Bidraget vrider och vänder på begrepp för lärande. Vad gör praxisgemenskap, hur byggs forskningslitteracitet och hur skapar vi ett breddat lärande för lärare? Problematiserande ingångar för många professioner.
Session 2 f: Grundskola/anpassad grundskola: Hur analyserar och utvecklar vi undervisning för lärande och kunskap?
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 6
- Josefine Langesson, Paulina Lindsjö, Svedala. Grundskola. Vägen till en flerspråkig undervisning på Roslättsskolan
Hur skapar vi en likvärdig undervisning utifrån ett flerspråkigt perspektiv samt rutiner för mottagandet av nyanlända på hela skolan? Hur bygger vi undervisning i ett flerspråksperspektiv?
- Caroline Nilsson, Svedala. Anpassad grundskola. Ett utvecklingsarbete om undervisningskvalitet i anpassad grundskola
Hur kan vi vidareutveckla vårt arbete med undervisningskvalitet i anpassad skola? Vilka möjligheter och utmaningar ser vi i analysen av vårt arbete? Hur lär vi vidare?
Session 2 g: Anpassad gymnasieskola: Analysera och utveckla för kunskap: Hur utvecklar vi undervisningen i anpassad gymnasieskola?
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 7
Session 2 h Gymnasieskola: Få syn på lärande: Studier om kunskap och lärande i två gymnasieämnen.
Tid: 13:00-14:10
Plats: Sal 3
- Joacim Sjövall, Ängelholm. Gymnasieskola. Implementering av AI i Gymnasieundervisning: En Fallstudie från Ängelholms Gymnasieskola
Hur kan AI kan integreras i undervisningen för att förbättra lärande och engagemang? Hur ser elever på lärande genom AI på en av gymnasieskolans kurser?
- Egbert Langeveld, Andreas Rosenberg, Svedala. Gymnasieskola. Att tolka derivator med hjälp av enheter
Hur lär sig gymnasieelever matematiska koncept och vilka insikter ger studien om effektiva undervisningsmetoder? Hur kan lärare arbeta med att utveckla undervisningsmetoder inom matematik i gymnasieskolan?
14:10-14:30 Paus med fika i Aggarpsskolans entré
14:40- 15:40 Keynote 2 i Aggarpshallen
Jonna Bornemark Horisonten finns alltid kvar – och vikten av allt vi inte vet
Jonna Bornemark är professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola, medverkar regelbundet i Sveriges radios Filosofiska rummet och är krönikör i Dagens Nyheter, författare och föreläsare.
Jonnas tänkande vrider världen och hon är utan tvekan en av Sveriges mest tongivande filosofer. Hennes strid för det omätbara och det mänskliga omdömet har förändrat hur många ser på samhället, våra yrkesliv och vår kultur.
I Jonna Bornemarks föreläsning diskuterar och problematiserar hon hur vi kan utveckla det mänskliga omdömet, det som pressats ned av förpappring, floskelproduktion och digitaliseringstro, i jakt på kontroll och mätbarhet. Jonna kommer med handfasta råd för hur vi kan hjälpas åt med att utveckla vårt omdöme. Hur vi genom att göra både mikro- och makromotstånd kan börja våga tro på varandra och skapa ett mänskligare samhälle – och ett mänskligare liv.
Orden mikromotstånd och förpappring får nu sällskap av nya begrepp som den manualiserande klassen och igelkottarna.
För varje ny upptäckt, för varje nytt hinder, inser vi hur mycket vi fortfarande inte känner till. Så hur ska vi leva med att vi – trots vetenskapens odiskutabla framsteg – aldrig kommer att besitta all kunskap? Läs mer om Jonna Bornemarks forskning.
15:40-16:00 Röster från dagen. Avslutning
Om konferensen
För femte gången håller FoU Skola och Skånes Kommuner i Lärarnas skolutvecklingskonferens- mötesplatsen för professionellt lärande inom utbildning! Detta år arbetar vi tillsammans med Svedala som är värd för konferensen.
Lärarnas skolutvecklingskonferens i Skåne vänder sig till forsknings- och skolutvecklingsintresserade lärare, förskollärare och skolledare. Syftet är att skapa en arena för professionellt lärande där deltagarna kan dela och på så sätt fördjupa sina kunskaper och frågeställningar.
Till konferensen söker man sig inte med färdiga svar, utan för att få stöd i att utveckla det vetenskapliga förhållningssättet, att sätta ord på det man gör och diskutera detta med andra. Vårt mål är att vara en arbetande, granskande och tänkande mötesplats.
Under dagen varvas keynotes med presentationer och diskussioner av verkliga utmaningar, studier och lösningar för undervisning i förskola och skola. Valbara sessioner.
Vi välkomnar Skolforskningsinstitutet, Ifous, bokförlagen Studentlitteratur, Natur&Kultur samt Liber att vara på plats under hela dagen med ny populärvetenskaplig litteratur om lärande och utbildning samt med forskningssammanställningar.