Skånska syv-dagen 2023

Välkommen till Skånska SYV-dagen! I år med temat ”Möjligheternas värld”!

Skånska syv-dagen är ett samarbete mellan Vård- och omsorgscollege och Teknik college, dagen är årligt återkommande och riktar sig till dig som studerar till eller arbetar som studie- och yrkesvägledare.

En förmiddag med fokus på konkreta exempel, att sno rakt av eller inspireras av!

Frågor som vi kommer att prata om:

• Leder utbildningar inom teknik, vård och omsorg till roliga jobb med goda framtidsutsikter? Ja! Men det är inte alltid våra unga känner till detta.
  • Ändringar i skollagen säger att arbetsmarknadens behov ska få betydelse i planeringen av utbud av utbildningsplatser – men det ska inte bara vara nödvändigt att söka sig till framtidsbranscherna, det ska vara attraktivt och tilltalande!
  • Hur gör vi då för att visa upp branscherna på ett sätt som ger bra koll för den som ska välja utbildning?

På agendan (som kan komma att uppdateras):

”En röd tekniktråd” i Perstorp – med rektor Åsa Persson och SYV Ida Lilja

”Teknikkollo för tjejer och Möjligheternas värld” med Teknikcollege samordnare i Hässleholm, Magnus Jansson

”Hälsoagenterna” med Petra Douhane, biträdande regional processledare för VO-college & Jimmy Bergman, Landskrona stad

”Årets Vård- och omsorgsambassadörer” Emma och Calle, Ängelholm

”KNUT – Kunskap, Näringsliv, Utbildning Tillsammans”

”STEM-UP” – Region Skånes kommande projekt för att öka intresset för STEM (Science, Technology, engineering, math) med Charlotta Levin, näringslivsutvecklare på Region Skåne

NOVEMBER 16

2023-11-16 08:30 - 12:00

Microsoft teams

Du som arbetar som eller studerar till Studie och- yrkesvägledare

Petra Douhane - Vård och- omsorgs college Skåne Kristin Sjöholm - Teknik college och inbjudna gäster