Case Management, 3 dagars-utbildning

Case management enligt modellen Integrerad Psykiatri med resursgruppsarbete.

Utbildningen ges den 19, 20 september samt den 3 oktober på Stiftsgården Åkersberg i Höör.

Dag 1
Introduktion kring Integrerad Psykiatri med resursgruppsarbete som återhämtningsinriktad arbetsmodell för ett sammanhållet stöd.

• Rollen som vård- och stödsamordnare/ Case Manager
  • Samverkan, ansvar och befogenheter
  • Brukarstyrt stöd i praktiken.
  • Inledande kartläggningar och praktiska övningar.

Dag 2
Introduktion till hur man arbetar i en resursgrupp.

• Grupparbete utifrån fallbeskrivning med redovisning/återkoppling.
  • Personlig utvecklingsplan som underlag till samordnad individuell plan (SIP)

Dag 3
Introduktion till hantering svårigheter, inventering av resurser, empowerment, och återhämtning.

• Genomgång av psykopedagogiska arbetsverktygen stresshantering och problemlösning.
  • Shared decision making (SDM) som stöd för beslutsprocesser kring vård och stöd.
  • Utvärdering och genomgång och av manualen.

Dagar och hålltider
Den 19 och 20 september samt den 3 oktober.
09.00 Start
09.30 Fika
12.00 Lunch
14.00 Fika
16.00 Avslut
Förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika ingår.

Anställda i Skånes kommuner och i Region Skåne eller i verksamhet som har avtal med dessa. Utbildningen riktar sig till personal som vill få teoretisk kunskap och praktiska verktyg för att kunna arbeta som Case Manager.
Deltagare behöver ha erfarenhet och kunskap kring socialpsykiatri och beroendeproblematik.

Info
Efter genomgången utbildning erhålles kursintyg för de som deltagit samtliga dagar.
Begränsat antal platser. Vid stort intresse förbehåller vi oss rätten att fördela platserna geografiskt.

Kostnad
Utbildningen är kostnadsfri för kommunanställd i skånsk kommun och för anställd i Region Skåne.
Kostnad för övriga: 4500kr ex moms.
Material, fika och lunch ingår.

Plats
Adress: Stiftsgården Åkersberg, Åkersbergsgatan 3, 243 32 Höör.
Stiftsgården ligger en kort promenad från tågstationen i Höör. Avgiftsfri parkering för bilburna gäster finns alldeles intill gården.

Helena Soomus, administratör
Mail: Helena.soomus@skaneskommuner.se

SEPTEMBER 19

2024-09-19 09:00 - 16:00

Stiftsgården Åkersberg, Höör

Carin Nilsson och Marie Gassne

2024-08-21

Avanmälan efter 2024-09-05 samt utebliven deltagare utan avanmälan debiteras 3000 kr ex moms. Vid förhinder kan plats lämnas över inom sin egen kommun/organisation, samt meddela bytet till Helena Soomus.

Helena Soomus

Administratör