Vad utmärker en skicklig lärare? Hur kan vi fortsätta att utvecklas i vår undervisningskompetens? Hur organiserar vi för fortsatt lärande? Hur har svensk och internationell forskning beskrivit och problematiserat lärarskicklighet under de senaste 20 åren?
Den 29 januari välkomnar vi professor Daniel Sundberg, Linnéuniversitet, att presentera, diskutera och problematisera utifrån sin och andras forskning om lärarskicklighet. Genom olika perspektiv och exempel diskuterar Sundberg begreppet lärarskicklighet. Seminariet hålls på plats i Malmö men du kan även anmäla dig för att delta digitalt.
Då lärarskicklighet är den enskilt mest betydelsefulla faktorn för att nå goda elevresultat är frågan om vad som kännetecknar en utmärkt lärare central. Seminariet bygger på Sundbergs genomgång av de senaste tjugo årens svenska och internationella forskning om såväl yrkesutveckling som lärarkompetens och visar vilka kvaliteter som i denna forskning kännetecknar lärarskicklighet.
De sammantagna resultaten av tidigare forskning ställs mot vårt fortsatta arbete och organisering för och genom kollegialt lärande, kompetensutveckling, lärarutbildning och professionsprogram.
Seminariet vänder sig till dig som är förstelärare/försteförskollärare, lektor, biträdande rektor, rektor, utvecklingsledare, skolchef, skolpolitiker eller andra inom utbildning som arbetar med att leda och utveckla undervisning.
Daniel Sundberg har bland annat skrivit boken Utmärkt lärare: forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit (Natur&Kultur)
Seminariet kostar 200 kronor.
(Rektorer i våra nätverk går kostnadsfritt på FoU Skolas seminarier.)
Sidansvarig
Malin Bardenstam
Vetenskaplig ledare