Konferensen arrangeras i samverkan mellan Malmö universitet, Malmö stads förskoleförvaltning och FoU Skola vid Skånes Kommuner.
Den årliga konferensen Utveckla förskolan har denna gång temat olikheter. Olikheter i förskolan främjar inkludering, empati, personlig utveckling och likvärdig utbildning. Barn lär sig att acceptera och förstå varandra, vilket skapar en tolerant och respektfull miljö där målet är att alla känner sig välkomna!
Under konferensen får du ta del av föreläsningar om aktuell forskning från flera olika kunskapsfält. Du får även ta del av seminarier med praktiknära exempel från nio olika verksamheter där yrkesverksamma berättar om hur de arbetar.
Ta del av dagens alla föreläsningar, seminariehållare och aktiviteter i programmet här: Utveckla förskolan – gör plats för barns olikheter!
Konferensavgiften är 600 kr exkl. moms och du anmäler dig senast den 22 september.
Varmt välkommen!
Daniela Musazzi – En väg in i leken – att arbeta för likvärdighet, tillgänglighet och inkludering på förskolan genom leken
Daniela är Leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi vid Förskoleförvaltningen i Malmö stad. Hon har under flera år varit verksam deltid som utbildare i Traumamedveten omsorg för Rädda barnen, med särskilt fokus på kompetensutvecklingsprogram riktade mot förskoleverksamheter.
Madeleine Sjöman och Johanna Öhrn – Lek som insats i förskolan för barn med autism
Johanna är Universitetsadjunkt på institutionen för Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet. Hon är i grunden utbildad och legitimerad logoped med 15 års erfarenhet av att arbeta kliniskt samt inom grundskolan med språk-, läs- och skrivförmåga. Idag föreläser hon tillsammans med Madeleine Sjöman.
Madeleine Sjöman – Socialt samspel och engagemang hos barn med ”myror i brallan”
Madeleine är lektor och forskare inom specialpedagogiska fältet på institutionen Skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet. Forskningsområdet belyser sambandet mellan faktorer i förskolan/skolan och barns/elevers aktiva engagemang som är gynnsamt för deras lärande och har genomfört studier med fokus på barns och elevers uppmärksamhet i samband med lärande. En nyligen avslutad studie visade att lärares en-till-en undervisning har god effekt på kognitiv självreglering, engagemang, delad uppmärksamhet samt kommunikations-utveckling hos barn med autism.
Ulf Malmqvist – Högläsningen som en resurs i förskolans språkutvecklande undervisning
Ulf är författare och pedagogisk utvecklare med inriktning på språk och kommunikation vid förskoleförvaltningen i Malmö stad. Han har skrivit böckerna ”Förskolebiblioteket flyttar in!”, ”Förskolebiblioteket gör skillnad!” och ”Läsfrämjande för de yngsta”. Med utgångspunkt i sin erfarenhet och engagemang berättar Ulf om hur förskolebiblioteket kan stödja och utmana förskolans olika läroplansmål.
För mer information, kontakta ansvarig projektledare Lars Jennfors