2024-06-11

Sommarhälsning från FoU Skola

Avslutningstid är en elektisk tid: Intensiv, glädjerusande, utmattande, hektisk. Likväl kommer och väntar också en annan tid. Den innan sommarledighet då vi inom utbildning kan göra plats för avrundning och summering: Blicka bakåt och tänka framåt. Vad tar du med dig från det här läsåret? Vad bär du med dig in i nästa? Vad delar vi? Vad arbetar vi vidare med? Vad bygger vi vidare på när hösten står för dörren? I det här blogginlägget summerar jag FoU Skolas läsår och blickar framåt mot vårt kommande. Det väntar ett läsår med fortsatt många olika mötesplatser och möjligheter för att mötas, diskutera, analysera och lära vidare genom praktik och forskning!

På FoU Skola arbetar vi för att skapa, bidra och verka genom mötesplatser för praktik och forskning. Under året har vi mötts i samtal och i forskningsperspektiv om undervisning, om ledarskap, i exempel från skola och förskola. Vi har samlats kring analyser av undervisning och organisation genom fördjupande artiklar från vår förra Lärarnas skolutvecklingskonferens. Vi har blickat framåt och börjat arbeta mot vår nästa mötesplats för lärare: #LSK25! Vi har mötts i regionala rektorsnätverk. Vi har läst och analyserat utifrån forskningsperspektiv och erfarenhet. Vi har mötts på seminarier. Vi har tänkt, diskuterat och arbetat vidare både i kommun, på lärosäte och regionalt i mötet praktik och forskning. Vi har samlats för att diskutera förutsättningar för VFU, ta del av forskning om densamma och bidra med våra olika och lika erfarenheter om hur vi arbetar vidare inom Skåne med utbildning på vetenskaplig grund.

FoU Skolas seminarium och mötesplatser

Ett av FoU Skolas uppdrag är att bidra med ökad kompetensutveckling och förbättringsarbete i skolan utifrån vetenskaplig grund. Hur gör vi?  Ett sätt är att vi välkomnar alla inom utbildning till våra Skånegemensamma seminarier.

Är du förstelärare, lektor, utvecklingsledare? Är du rektor, biträdande rektor? Är du skolchef eller skolpolitiker? FoU Skolas seminarier utgår från aktuella tema för utbildning. De är skapade för att vara mötesplats för fler. Vi behöver mötas inom men också mellan våra professioner. Vi behöver mötas inom våra kommuner men också mellan för att lyfta blicken, dela erfarenhet, diskutera forskning i mötet praktik och tänka vidare tillsammans i våra arbetslag, i våra ämnesgrupper, i våra rektorsgrupper och i samarbete skola-förvaltning. Hur kan forskningen stödja vårt fortsatta analysarbete? Hur kan vi använda forskningsperspektiv på undervisning, fortbildning, organisation? Välkommen att bidra med din kompetens och dina funderingar och praktik i mötet med en forskare som bjuds in utifrån aktuella teman. Du kan delta på plats i Malmö eller digitalt och är du rektor i någon av våra nätverk går du kostnadsfritt på seminarierna.

Detta läsår har vi erbjudit mötesplatser genom våra seminarier inom områdena utbildningskvalitet, kompetensutveckling men hur? Forskning och praktik och hur svårt kan det vara samt hälsa och förebyggande arbete för ett hälsosamt lärande.  Docent Michael Tengberg, Göteborgs universitet gav på vårt första höstseminarium sina forskningsperspektiv på undervisning och undervisningsutveckling:  vet vi vad elever lär? Hur mäter vi kunskap och hur utvecklar vi undervisning? . Professor Anette Olin Almqvist, Göteborgs universitet, gav under vårt andra seminarium, sina forskningsperspektiv på praktik och forskning. Vilka möjligheter och utmaningar finns och hur kan vi gemensamt arbeta vidare med dessa?  Olin problematiserade det som vi alla möter i vårt fortsatta arbete med praktik och forskning. Hur får vi syn på och görs uppmärksamma på den tankefigur som vi ofta gör samverkan delvis svårare: Hur kan forskning enkelt överföras till praktik? Hur fångar vi det professionella lärande? Hur gör vi det till vårt eget och som en del av vår skola analys?

Under vårterminens seminarier fortsatte vi att problematisera kring lärande men denna gång vår egen organisations. Professor Anita Norlund och docent Magnus Levinsson från högskolan Borås presenterade utifrån rubriken: Fortbildning till vilket pris? I sin föreläsning och diskussion problematiserade de förutsättningar för fortbildning och vad de i sin forskningsstudie ser styr valet av fortbildning. Seminariet är aktuellt inför införandet av ett nationellt professionsprogram: Vilka behov av fortbildning finns för Sveriges lärare och rektorer? Vad och vilka områden behöver vi mera analys av och forskningsperspektiv på i samverkan med lärosätena? Och hur kan lärosätena gemensamt samverka och samarbeta kring frågan likväl som de är olika och har olika forskningstradition och forskning inom sin institution? Hur kan vi gemensamt skola och lärosäte äga frågan om kompetensutveckling? Norlund och Levinsson gav en rad kritiska perspektiv på hur vi bygger en lärande organisation och vilka traditioner som finns kring vårt urval av gemensam kompetensutveckling. Till vårens sista seminarium välkomnade vi docenterna Lisa Hellström och Ann-Louise Ljungblad. Utifrån temat Leda för psykisk hälsa problematiserade de kring vårt förebyggande arbete för hälsa i skola och förskola. Hur bygger vi för undervisning och lärande i samklang med hälsa? Vilka faktorer kan vi påverka och organisera för i en lärande organisation?

FoU Skolas seminarier läsåret 24/25

Till hösten fortsätter med våra mötesplatser i seminarieform! Vi välkomnar alla inom utbildning! Vi välkomnar docent Niclas Rönnström från Stockholms universitet till vårt första höstseminarium den 11 september utifrån rubriken: Utbildning mellan stabilitet och förändring. Rönnström utgår i sin forskning kring hur vi arbetar och organiserar skola för både kontinuitet och förändring: Vad gör organisationen hållbar när institutionen skola både är tradition och förändring? Hur skapar det förutsättningar för vårt arbete och vår utveckling av arbete i denna organisation? Hur kan lärare och rektor arbeta för en utbildning på likvärdiga villkor och samtidigt förhålla sig till ett förändringsperspektiv där vi utbildar för ett framtida samhälle? Vilka kompetenser behöver vi inom skola då vässa? Läs mer och anmäl dig via länken här: FoU Skola seminarium: Utbildning mellan stabilitet och förändring: Forskningsperspektiv på utbildning och ledarskap

Till novemberseminariet den 9 november välkomnar vi docent Ulrika Westrup och fil.dr.  Alina Lidén, Lunds universitet. Utifrån rubriken: Resilient ledararskap kommer de att problematisera ledarens roll och möjlighet i den lärande organisationen. Lidén och Westrup har beforskat rektorers arbete och lyfter fram en rad perspektiv på hur man i sitt dagliga ledarskap förhåller sig till och skapar hälsosamma organisationer. Seminariet är aktuellt för alla inom utbildning men innehållet på just detta seminarium vänder sig i första hand till rektorer, utvecklingsledare och skolchefer. Läs mer och anmäl dig via länken: FoU Skola seminarium: Resilient ledarskap? Hur bygger vi hälsosamma organisationer?

FoU Skolas rektorsnätverk fortsätter!

Också våra rektorsnätverk fortsätter i höst! FoU Skola erbjuder tre rektorsnätverk för rektorer i Skåne: Ett för grundskola och gymnasieskola, ett för anpassad grundskola och gymnasieskola och ett för förskola.

De regionala rektorsnätverken erbjuder forskningsanknytning till aktuella teman, strukturerat erfarenhetsutbyte med andra rektorer och individuell reflektion. Detta bygger vi genom gemensam läsning, föreläsningar med olika aktuella forskningsperspektiv och genom omvärldsbevakning och gruppdiskussion.

Temat för träffarna bestäms genom omröstning av de rektorer som ingår i nätverket för att vara aktuella för deltagare och skola.  Vår deltagare från detta läsår uttrycker i utvärderingar och i samtal att de regionala träffarna är just mötesplatser med erfarenhetsutbyte med andra. Här kan man genom läsningen och tematiseringen få vara kvar i en fråga och fördjupa sig i den både på egen hand och genom samtal med andra rektorer från Skåne.

Alla träffar hålls i centrala lokaler i Malmö. Är du rektor i några av våra nätverk kan du också kostnadsfritt anmäla dig till FoU Skolas seminarier.

Är du sedan tidigare med i våra nätverk? Varmt välkommen tillbaka! Är du nyfiken och vill gå med? Varmt välkommen! Alla nätverk har fyra träffar per läsår. Läs mer om våra olika regionala rektorsnätverk nedan och anmäl dig senast den 9 augusti.

FoU Skolas regionala rektorsnätverk

​FoU Skolas regionala rektorsnätverk för grundskola och gymnasieskola är vårt äldsta nätverk och fortsätter också nästa läsår! Vi träffas under fyra tillfällen. Under hösten kommer träffarna ha tema: Att leda och organisera för skola i kontinuitet och förändring. Hur organiserar vi för en skola för likvärdighet? Vilka möjligheter och utmaningar finns i detta arbete och hur ser dessa ut i ett forskningsperspektiv? Hur förhåller vi oss till dessa och arbetar. Vårt andra tema under hösten blir forskningsperspektiv på rektors resilienta ledarskap. Vad utgör en hälsosam organisation och hur kan man bygga vidare på en sådan? Vilka faktorer ser forskare som kritiska för att bygga vidare en hälsosam organisation? Hur möter det de organisationer som finns på skolor idag? Hur kan vi arbeta vidare?

På höstens första träff kommer ni som är rektorer i nätverket också att vara med och rösta fram aktuella teman för vårens träffar. Läs mer om FoU Skolas regionala rektorsnätverk och anmäl dig senast den 9 augusti:

FoU Skolas regionala rektorsnätverk för anpassad grundskola och gymnasieskola

FoU Skolas regionala rektorsnätverk för anpassad grundskola och gymnasieskola fortsätter också i höst! Också detta nätverk har fyra träffar per läsår. Vår första träff i höst har fokus på rektors roll inom just anpassad grundskola och gymnasieskola. Vi välkomnar fil dr Ingela Portfelt från Karlstads universitet att föreläsa och problematisera utifrån sin forskning. Under vår andra träff välkomnar vi professor Daniel Östlund som ger perspektiv på anpassad skola i relation till internationell forskning om kunskapsutveckling och ledarskap av densamma.

Under hösten presenteras vårens teman för nätverket. Anmäl dig senast 21 augusti.

FoU Skolas regionala rektorsnätverk för förskola

Också FoU Skolas regionala rektorsnätverk för förskola fortsätter i höst. Detta nätverk är vårt nyaste och har liksom rektorsnätverket för grundskola och gymnasieskola teman som röstats fram av er rektorer i nätverket. Precis som våra två andra nätverk har vi inom detta fyra träffar per läsår. Vårt första tema blir: Leda för undervisningsutveckling. Hur? Vi välkomnar docent Jaana Nehez, högskolan Halmstad och kommunlektor i Helsingborgs stad, att problematisera utifrån den forskning hon är delaktig i. Vilka möjligheter och utmaningar finns i arbetet vidare och hur kan man som rektor organisera arbetet? Till nätverkets andra träff välkomnar vi fil.dr. Sofie Johansson från Stockholms universitet att problematisera utifrån sina forskningsperspektiv kring barnet som fokus i strategiskt kvalitetsarbete. Hur lyfter vi fram barnens erfarenheter och inspel i vårt arbete vidare med förskolans verksamhet?

På höstens första träff kommer ni som är rektorer i nätverket att vara med och rösta fram aktuella teman för  vårens träffar. Läs mer om FoU Skolas regionala rektorsnätverk för förskola. Anmäl dig senast den 9 augusti.

Lärarnas skolutvecklingslingskonferens #LSK25 i Skåne den 6 mars 2025:Var med och bygg   för vårens mötesplats för forskningsintresserade lärare!

Vad ser vi i undervisning? Vad vet vi om lärande? Varför fungerar det inte som jag tänkt? Hur kan vi i vår kommun eller i vår skola arbeta med det vi lärt så här långt och göra arbetet till vårt? Vad händer när vi förändrar ett arbetssätt, diskuterar en fråga i arbetslaget eller arbetar i samverkan med forskare inom exempelvis ULF, Ifous eller genom aktionsforskning? Vad lär jag mig som lärare då? Vad vet jag ännu inte? Vad vill jag gärna diskutera i mitt arbete med andra? Vilka andra har gjort ett liknande arbete? Vad finns beforskat? Vilka analyser har andra gjort? Hur tar vi tillvara på det och hur har vi kanske arbetat vidare med det? Oavsett om du som lärare arbetar på egen hand med en utvecklingsfråga i din undervisning eller i samverkan med andra på din skola eller mellan skolor, eller mellan skola och lärosäte, är du varmt välkommen att ansöka om att få dela ditt utvecklingsarbete med andra!

Lärarnas skolutvecklingskonferens  anordnas för femte gången den 6 mars 2025 och är denna gång i Svedala! Tillsammans med den regionala arbetsgruppen och representanter från Svedala kommun jobbar vi redan nu för fullt med kommande konferens! Där ses vi för att samtala, diskutera, problematisera och tänka vidare kring undervisning i skola och förskola. Vi delar och diskuterar våra utvecklingsarbeten, vi diskuterar och ställer frågor som deltagare och intresserade medlyssnade och diskussionspartners. Arbetet mot nästa Lärarnas skolutvecklingskonferens är höstens centrala punkt: Tillsammans bygger vi för vårens konferens! Var med och ansök! Ta kontakt! Jag ser fram emot din ansökan och att ses på konferensen under våren 2025! Har du fler frågor och funderingar om vårens mötesplats i Skåne så tveka inte att återkomma till mig: malin.bardenstam@skaneskommuner.se.

Höstens mötesplatser- VFU och Utveckla förskolan

En annan viktig samverkansarena för FoU Skola och för alla inom utbildning är arbetet med praktik och forskning i mötet med våra blivande lärare och kollegor. De som nu går en utbildning för att om en termin eller om några år bli min eller din kollega eller anställda. FoU Skola samverkar också kommande höst med alla lärosäten i Skåne kring VFU och mötet mellan lärosäte och skola. Denna höst, den 18 oktober, vänder sig vår VFU-konferens till rektorer och VFU-samordnare inom gymnasieskolan. Hur möts vi och arbetar vidare gemensamt för hög kvalitet för våra lärarstudenter? Vad behöver vi arbeta vidare med? Under våren har vi i arbetsgruppen träffats för att planera och samordna dagen och vi ser fram emot en bred representation från både skånska gymnasieskolor och lärosäten inom Skåne när vi ses i oktober! Läs mer om dagen här:

En annan mötesplats för praktik och forskning denna höst anordnar vi för förskollärare och barnskötare inom Skåne. Den 17 oktober ses vi för den återkommande konferensen Utveckla förskolan!  Den här hösten är temat Gör plats för rörelse! Konferensen är ett samverkansarbete mellan FoU Skola, Malmö universitet och Malmö stads förskoleförvaltning. Vi fram emot en givande dag med praktik och forskning och utvecklande samtal om konferensen tema: Utveckla förskola: Gör plats för rörelse! Både forskningsperspektiv och praktikexempel från Skåne!  Redan nu är programmet klart och anmälan är öppen!

Att bidra med sin egen kompetens: Att mötas och samverka i praktik och forskning

När visselpipor och avslutningsyra fått lägga sig lite väntar möjlighet till summering och framåtblickande: Tid för reflektion och analys.  Jag skickar med fyra funderingar och några lästips för den nyfikna för dessa-och andra-dagar. (se lästips sist i denna text):

  1. Skolans värld är ordrik. Ord och företeelser kan sätta igång en flod av föreställningar, förväntningar och sammanhang. Vad gör vi med våra föreställningar om skola och utveckling av skola när vi summerar och sammanfattar? När vi reflekterar enskilt och tillsammans?
  2. Olikhetens möjligheter. Våra professioner och våra olika uppdrag – oavsett om vi är lärare i fritidshem, gymnasielärare, rektor, förskollärare, lektor, förstelärare, utvecklingsledare, forskare inom utbildningsvetenskap, elev eller skolchef: Vi behöver alla fortsätta bidra med våra unika perspektiv och möjlighet till analys. Varje elev och varje barn måste få möta den mest kompetenta av vuxna och få möjlighet att också idag lära sig mera
  3. Vart riktar vi strålkastarljuset och varför? Vilka delar fungerar i dag utmärkt och vad fungerar mindre bra? Hur vet vi det? Varför fungerar vissa saker väldigt bra och andra inte? Vilka delar ska vi sätta strålkastarljuset mot? Som lärare, som rektor, som elev, som forskare, som skolchef? Vilka kritiska frågor ställer vi och genom dem: Vilka blir svaren? Hur arbetar vi och hur organiserar vi för en lärande organisation där alla bidrar? Hur ser vi över horisonten? Vilka söker vi samverkan med? Vilka perspektiv ger andra? Vi inom FoU Skola hjälper gärna till med våra mötesplatser för praktik och forskning.
  4. Vårt utrymme och organisation kring analys. När utvärderar vi och varför? Flera inom skolforskning efterlyser behovet av kontinuerlig uppföljning och utveckling: Hur bygger vi för det?

Allt detta behöver vi fortsätta att samverka kring! Hur kan vi utifrån vårt uppdrag och vår roll bygga förutsättningar för en återkommande välfungerande analys av undervisning och verksamhet? Hur lever vi och verkar, analyserar och utvecklas i vår egen verksamhet och i samarbete med andra? Vad lär vi av och genom forskning och hur möts vi utifrån våra både lika och olika utgångspunkter i analys? Möte beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund? Hur kan vi utifrån våra olika kompetenser gemensamt men också var för sig bygga vidare skola och undervisning på vetenskaplig grund för att varje elev ska lära så mycket som möjligt? Jag ser fram emot att jobba vidare tillsammans med er i dessa frågor nästa läsår!

Under kommande läsår kommer en del samverkansytor för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet att både skapas och vidareutvecklas. Bland annat kommer ett nationellt professionsprogram att träda i kraft från och med 1 januari 2025. Hur arbetar och samverkar vi inom Skåne och mellan skola och lärosäte kring detta för att bygga upp en väsentlig kompetensutveckling för lärare och rektorer? Hur samverkar vi både nationellt och regionalt för att organisera för programmet? Vilka förutsättningar kommer att ges nationellt?

ULF-satsningen utveckling, lärande, forskning är en annan samverkansyta i förändring och i utveckling.  Den omorganiseras nu regionalt och nationellt och jag ser fram emot att samverka med de nya grupperna kring det fortsatta arbetet med praktiknära forskning! Hur tar vi tillvara och kommer vidare genom den kunskap vi byggt upp under åren med försöksverksamhet? Hur skapar vi fortsatt möjlighet för lärare att samarbeta med forskare om en fråga viktig för skola och förskola? Hur delar vi erfarenheter och forskning om skola? Hur kan en kommun eller skola ta del av de forskningsresultat som nu finns och arbeta vidare med dessa utifrån sin skolas eller sin kommuns behov och utmaningar? Hur bygger vi en organisation i kommuner för att vara en reflekterande och lärande organisation som samverkar med lärosäten? Kan vi hitta fler vägar för spridning och hur kan de forskningsresultat som finns användas och arbetas vidare med inom utbildning?

Nästa läsår ger möjlighet för fortsatt arbete med alla ovanstående frågor i det här blogginlägget och jag ser fram emot att mötas och arbeta vidare tillsammans med kommuner och lärosäten kring dem!

Sist men inte minst: Ett stort tack till alla jag mött och samarbetat med under läsåret som gått! Tack lärare, elevhälsa, lektorer, förskollärare, utvecklingsledare, barnskötare, forskare inom utbildning, VFU-samordnare, biträdande rektorer, rektorer, skolchefer, förvaltningschefer, företrädare inom SKR och Ifous, vetenskapliga ledare i Sverige för alla möten, arbetsgruppsdiskussioner, engagerade samtal och samarbeten vi haft under läsåret om utbildning! Ni ger otroligt mycket energi och gör arbetet med utbildning på vetenskaplig grund i Skåne fortsatt intressant, roligt och lärorikt!

Nu stunder snart sommarvila och ledighet. I höst ser jag fram emot att ses igen och arbeta vidare ihop kring utbildning! Skön sommar!

Somriga hälsningar
Malin Bardenstam, vetenskaplig ledare FoU Skola

 

Lästips

  • Burman (2018) Kultiverandet av det mänskliga. Essäer om liberal education, bildning och tänkande, Daidalos
  • Education for a World Woth Living? How could education help us live well in a world woth living in for all? Living well in a world worth living in for all | Karlstads universitet (kau.se) Frostenson Seisner, Karlstad och Thelin, K, Uppsala
  • Ifous (2024) Fokus undervisningAtt utveckla undervisning inifrån och ut, red: Jacobsson A, Ifous rapportserie 2024:1
  • Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet Red: Berg G, Håkansson- Lindqvist M, Wede, C, Sundh, F Studentlitteratur
  • Rönnström, N, Robertsson; J (2022) A Licence to Lead Transformative Change: On the Complex Capabilities of School Leaders and the Dynamic Capabilities of Schools, I: ISEA volume 50, nr 1
  • Skolan som politisk organisation, red: Jarl M, & Pierre J, 4:e upplagan, Gleerups


Sidansvarig

Malin Bardenstam

Vetenskaplig ledare