2024-12-19

Julhälsningar från FoU Skola

Nu lyser julstjärnor i gymnasieskolans fönster. Nu är det första ljusets ljus uppklistrat i förskolans pappersadventsljusstake ut mot cykelvägen. Nu väntar luciasång och julfirande. Snart stundar jullov och julledigt. På FoU Skola summerar vi höstterminen och blickar fram mot våren!

Att mötas för utbildning och lärande

Hösten har bland annat inneburit att det  nationella professionsprogrammet kommit att ta tydligare form.  Också , ULF utbildning, lärande forskning har börjat bygga för  sin nya organisering där ULF kommer att bli permanent under 2025. 

I förslagen finns mycket bra! Men när de nationella förslagen för utbildning generellt tenderar att bli fler, de ovanstående är ju som känt bara ett axplock av de nationella utredningar och förslag som är på gång för skola, behöver vi också bli bättre på att se likheter och skillnader mellan utredningar och  nationella förslag. Vi måste också vässa vår förmåga att ställa frågor och hitta svar på vad vi redan gör som fungerar mycket bra inom utbildning i Skåne. Vad kan vi arbeta vidare med? Vad händer här? Hur vet vi det? Finns det fler svar på frågan? Hur ta vi hjälp av den kunskap och/eller den forskning som finns? Hur kan vi med hjälp av den  fortsatt skapa förutsättningar för fortbildning, lärande, vetenskapligt förhållningssätt och praktiknära forskning? Lärosäten och huvudmän i Skåne har kommit en bra bit på vägen denna höst! Vi har ett bra utgångsläge för fortsatt samverkan och samarbete inför kommande år! Det ser jag fram emot att  vi bygger vidare på!

FoU Skolas regionala mötesplatser praktik och forskning

FoU Skola har under hösten även anordnat och välkomnat till  mötesplatser för rektorer, lektorer, skolchefer, utvecklingsledare, VFU-samordnare, förstelärare och andra inom utbildning. Vi har velat ge möjlighet för lärande, diskussion och reflektion utifrån  olika vetenskapliga perspektiv på utbildning samt genom erfarenhetsutbyte inom Skåne.  Många rektorer från alla skolformer har under hösten återkommande möts i FoU Skolas regionala nätverksträffar. Vi har också samlats för FoU Skolas regionala seminarier. Här vill vi välkomna fler från utbildning! Är du lektor, förstelärare, utvecklingsledare? Är du skolchef och rektor? Ta del av vad vi erbjudit under FoU Skolas höstseminarier, de sänds även digitalt, och ta med dig din kollega, ditt arbetslag, dina kollegor på förvaltningen till vårens träffar för FoU Skolas seminarium.  Vi behöver bygga för det vetenskapliga förhållningssätt både var för sig men också ihop! Kom och var med under våren!

FoU Skolas mötesplatser våren 2025

I vår fortsätter våra mötesplatser!  Den 29 januari bjuder vi in dig som lektor, lärare, rektor, skolchef, utvecklingsledare att delta på prof Daniel Sundbergs  FoU Skola seminarium Temat är ”Utmärkt lärare: Hur bygger vi och vad kan undervisningskvalitet vara? Här lyfter Sundberg olika forskningsperspektiv på begreppet. Hur kan vi förhålla oss till innehåll i undervisning och hur bygger vi både analys och lärande om undervisning? Seminariet är aktuellt och viktigt för oss alla. Hur arbetar vi för fortsatt lärande om undervisning? Hur organiserar vi för det?

Den 8 april håller FoU Skolas sitt andra seminarium. Nu välkomnar vi r fil dr Karin Stolpe från Linköpings universitet: Hur bygger lärare och rektor en forskningslitteracitet? Hur analyserar vi undervisning? Hur utvecklar vi ett kollektivt lärande? Stolpe har bland annat forskat om skolans forskningslitteracitet och seminariet hoppas vi kan ge fler synvinklar för skola och förskola i arbetat vidare med hur vi arbetar och organiserar för analys av lärande.

Inför våren laddar vi dessutom för vår större mötesplats: #LKS25! Välkommen till en arbetande, tänkande, analyserande konferens med frågor om utbildning från förskola till gymnasium. Hit söker du dig som lärare eller förskollärare  inte med färdiga svar utan för att ta del av andras frågor, analyser, läsningar och utvecklingsarbeten. Även du som rektor är varmt välkommen att delta i samtalet, diskussionen och analysen av utbildning! Lärarnas skolutvecklingskonferens 2025 är FoU Skolas femte i ordningen. Ta del av programmet här och anmäl dig senast den 7 feb! Först till kvarn! Jag hoppas att vi ses många från Skåne där!

FoU Skola önskar god jul och gott nytt 2025

Stort tack för ett  lärande samarbeten under hösten!  När allt kommer omkring handlar både FoU Skolas och vårt gemensamma arbete alltid om vad det gör för  skillnad för barnen och eleverna. Vad gör det för barnet  i förskolan vid cykelvägen i inledningen på den här texten? Hur når förslagen  och arbetet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt den nyblivna gymnasisten som nu har julstjärnor i fönstret på sin nya skola?  Vad händer här? Hur vet du det? Hur gör vi? Varför? Hur vet vi? Vad händer om vi prövar och omprövar? Finns det mer än ett svar? Finns det en gemensam återkommande fråga i ämnesgruppen? I arbetslaget? Kan Vad har beforskats? Finns det kanske redan ett pågående praktiknära forskningsarbete att  ta del av och arbeta vidare med utifrån våra lokala förutsättningar och frågor? Hur vi organisera för lärande för det?

Låt oss mötas på seminarier, på nätverksträffar, på #LSK25, och andra mötesplatser och samverkansarenor inom FoU Skola och arbeta vidare tillsammans i vår! Tack för ett lärande samarbete för att fortsätta utveckla vetenskapligt förhållningssätt inom utbildning!

För dig som vill läsa vidare under jul- och nyårshelg skickar jag här med några lästips om utbildning. Nu önskar vi på FoU Skola en god jul och ett gott nytt 2025!

Njut av ledighet och vila! Vi ses igen i januari!

FoU Skolas litteraturlista

  • Forskarpodden #80 Olika åsikter – en väg till kunskap – Forskarpodden – en podd från Uppsala universitet | Lyssna här | Poddtoppen.se.
  • Håkansson, J, Sundberg, D (2023) Utmärkt lärare-forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit, Natur&Kultur.
  • Rosa (2018) Det vi inte kan råda överom vårt förhållande till världen, Daidalos.
  • Rönnström (2022) ”Skolledarskap och skolledares yrkesutövning: Innefattar skolledarskap mer än jakten på måluppfyllelse, kvalitet och resultat? I Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik.
  • Stolpe, K (2024) ”Forskningslitteracitet i praktiken: lärares motiv till att läsa och använda forskning”, I:PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE Vol 29.


Sidansvarig

Malin Bardenstam

Vetenskaplig ledare