I sin föreläsning berättar Ann-Louise Ljungblad, docent vid Malmö universitet, om empirisk forskning inom fältet relationell pedagogik. I klassrumsforskning har Ann-Louise på djupet utforskat lärare som skapar tillitsfulla lärare-elevrelationer. Dessa lärare har utvecklat en pedagogisk taktfull hållning som kan möta elevers olika behov och hantera undervisningens mest oberäkneliga skeenden. I en tid av ständiga mätningar presenteras ett relationellt alternativ som lyfter fram svårfångade relationella värden som är av stor betydelse för elevers välmående, hälsa och utveckling.
För varje ny upptäckt, för varje nytt hinder, inser vi hur mycket vi fortfarande inte känner till. Så hur ska vi leva med att vi – trots vetenskapens odiskutabla framsteg – aldrig kommer att besitta all kunskap? Jonna Bornemarks svar är att utveckla det mänskliga omdömet, det som pressats ned av förpappring, floskelproduktion och digitaliseringstro, i jakt på kontroll och mätbarhet. Jonna kommer med handfasta råd för hur vi kan hjälpas åt med att utveckla vårt omdöme. Hur vi genom att göra både mikro- och makromotstånd kan börja våga tro på varandra och skapa ett mänskligare samhälle – och ett mänskligare liv.
Sidansvarig
Malin Bardenstam
Vetenskaplig ledare